دوغی که آفتاب خورده، سرطان‌زاست؟
پاتوق کده
وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و.....
درباره وبلاگ


وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و..... که با به روزترین متنوع ترین و ناب ترین مطالب و تصاویر در خدمت بازدید کنندگان محترم می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
  • توصیه شما به کسانی که مجبور به خریداری دوغ از مغازه‌های محلی هستند، چیست؟

هنگام خرید دوغ‌های خارج از یخچال، به تاریخ تولید آن‌ها توجه کنند و محصولی که تازه‌ترین تاریخ تولید و بیشترین تاریخ مصرف را دارد، بخرند. بعد از خرید و رسیدن به خانه هم محصول را بلافاصله داخل یخچال قرار دهند. خرید و مصرف دوغ‌هایی که خارج از مغازه داخل سبد و در مجاورت نور آفتاب قرار گرفته‌اند توصیه نمی‌شود.

  • چرا برخی دوغ‌ها، بویی شبیه به بوی دوغ‌های محلی می‌دهند؟

بوی موجود در فرآورده‌هایی مانند ماست یا دوغ، به مواد اولیه مانند شیر یا به فساد آن‌ها ربط دارد. شیر برخی دامداری‌های محلی، بوی خاصی دارند و گاهی این بو به محصول نهایی که همان ماست یا دوغ باشد، منتقل می‌شود.

از طرف دیگر، گاهی هم نگهداری نامناسب دوغ و رشد بیش از اندازه کپک و مخمر داخل آن در کنار اکسید شدن چربی‌اش، باعث بروز طعم و بوی ناگوار مانند بوی خاک یا کپک در آن می‌شود.

  • این دوغ‌های معمولی و گرمادیده، مصرف کدام را توصیه می‌کنید؟

مصرف دوغ‌های معمولی! دوغ‌هایی که عبارت «گرمادیده» روی آن‌ها درج می‌شود، معمولاً طعم تازگی و خوشایندشان را از دست می‌دهند. برخی تولیدکنندگان برای پایین آوردن بار آلودگی میکروبی دوغ، آن‌ها را خیلی گرما می‌دهند درحالی که گرما دادن بیش ازحد، باعث از دست رفتن طعم واقعی دوغ می‌شود و در مواردی هم ممکن است که مصرف‌کننده، طعم کشک را با خوردن چنین محصولاتی حس کند.

چه دوغی بخریم؟ چه دوغی نخریم؟

دکتر حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در این مورد می‌گوید: محصولات لبنی از جمله دوغ، از دو منظر مواد تشکیل‌دهنده و نحوه فروش، بررسی و نظارت می‌شوند. نظارت بر فروش دوغ و سایر محصولات لبنی، هم به صنف سوپرمارکت‌دارها برمی‌گردد و هم به اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت. نظارت بر مواد تشکیل‌دهنده و سلامت چنین محصولاتی هم بر عهده سازمان غذا و دارو است. اداره بهداشت محیط، موظف است به‌صورت دوره‌ای، از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها بازدید کند تا مطمئن شود این فروشگاه‌ها، مواد غذایی را در جای مناسبی نگهداری می‌کنند اما به‌هرحال در تمام حرفه‌ها، امکان تخلف وجود دارد و از طرف دیگر، نمی‌توان هر روز تمام مغازه‌های سطح شهر یا بین شهری را از نظر نوع نگهداری محصولات غذایی‌شان ارزیابی کرد. نظارت‌های سازمان غذا و دارو هم به بررسی محصول از کارخانه تا مغازه برمی‌گردد؛ یعنی برخی ناظران غذا و دارو، علاوه بر بازرسی از کارخانه‌ها، محصولات خوراکی را از مغازه‌ها خریداری و در آزمایشگاه‌های مجهز بررسی می‌کنند تا اگر مشکل احتمالی در سلامت این محصولات وجود داشت، به کارخانه و تولیدکننده اطلاع داده شود.

بد نیست بدانید که قرار دادن محصولات لبنی مانند دوغ در مجاورت نور آفتاب و خارج از یخچال، باعث آزاد شدن پلیمر در محصول غذایی می‌شود. از این رو، استمرار در مصرف چنین محصولاتی می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان‌ها شود. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که دوغ و ماست را حتماً از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات را داخل یخچال قرار می‌دهند، خریداری کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 147
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 174
بازدید ماه : 1924
بازدید کل : 160165
تعداد مطالب : 655
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1